Borstverkleining

Waarom een borstverkleining behandeling?

Door gewichtstoename of zwangerschap kan de grootte van de borsten beinvloed raken. Ook door het verminderen van de huidelasticiteit kunnen borsten gemakkelijk hangen. Daardoor kunnen klachten zoals nek-, schouder- en rugklachten ontstaan. Borstverkleining kan de klachten aanzienlijk verminderen.

Door allerlei redenen zoals overgewicht, erfelijkheid, meerdere zwangerschappen, kunnen borsten van vrouwen te groot worden waardoor ze allerlei klachten ervaren. De beste oplossing voor deze vrouwen is een borstverkleining. Door deze operatie wordt een deel van het borstweefsel verwijderd en tegelijk wordt een borstlifting uitgevoerd.

Er zijn verschillende methoden en mogelijkheden om de borst te laten verkleinen. De grootte en de vorm en natuurlijk uw persoonlijke wensen spelen een grote rol voor onze plastisch chirurg om een techniek uit te zoeken. De totale ingreep van een borstverkleining duurt 2 à 3 uur en gebeurt onder algehele narcose. De littekens bij beide borsten zijn I of T /anker-vormig.

Sportbeha
Na de borstverkleining operatie krijgt u een beha, genoemd sportbeha. Dat is geheel kosteloos en deze krijgt u van praktijk Tavus. Uw moet de beha gedurende 6 weken dragen. Het is belangrijk dat u deze dag en nacht draagt.

Napijn
Na de operatie zult ook wel pijnlijke borsten ervaren. De huid rondom de borsten is gevoelig en voelt strak aan. Dat komt omdat de huid aan de nieuwe borstomvang moet wennen.
Het innemen van paracetamol kan de pijn verzachten. En u kunt deze tabletten blijven slikken ook dagen na de operatie.

Zoals bij elke operatie is bij borstverkleining ook herstel nodig. Het zal weken duren totdat u helemaal genezen bent. Maar als u het resultaat ziet, dan bent u zo tevreden dat u zult zeggen dat dit de hele procedure het waard is geweest. Echter voor het beste resultaat en voor het versnellen van de herstelprocedure moeten een aantal zaken goed gedaan worden.

Rust
Na de operatie moet er 1 week thuis rust genomen worden. Ook wordt geadviseerd om op uw rug te slapen. Zo belast u uw borsten minder.

Inspanning
Normale activiteiten zijn wel toegestaan, maar zware inspanning niet. Minimaal 8 weken na de operatie mag u niet gaan zwemmen, sporten of zware dingen tillen.

Verkeersdeelname
Het advies van onze plastisch chirurg drs. Dabeshlim is om 2 tot 3 weken niet deel te nemen aan het verkeer.

Alcohol en roken
Voor de herstelprocedure is het wel van belang om niet te roken en geen alcohol te drinken.

Zonlicht
De eerste aantal maanden en tijdens de herstelfase mag u niet onder de zonnebank. U mag met de littekens bloot niet in de zon gaan liggen, afgedekt mag wel. Veder dient u altijd een zonnefactor boven factor 30 te gebruiken.

Borstvoeding
Bij borstverkleining worden ook borstklieren verwijderd. Onze plastisch chirurg drs. Dabeshlim zal zijn best doen voor het beste en mooiste resultaat met een minimum aan complicaties. Echter door verplaatsing van de tepel kunnen de melkgangen beschadigd worden en hierdoor kan na de operatie geen of moeilijk borstvoeding gegeven worden.

• 1 week na de operatie komt u voor het eerste consult. Onze plastisch chirurg drs. Dabeshlim gaat alles controleren, o.a. de wondjes en hoe de borst eruit ziet. Mocht u nog vragen hebben kunt u ze gerust stellen.
  • De volgende afspraak met de plastisch chirurg drs. Dabeshlim is 3 maanden na de operatie. Op dit consult worden foto‘s gemaakt en alles wordt nauwkeurig gecontroleerd.

Het uiteindelijk resultaat van de borstverkleining wordt pas na een aantal maanden zichtbaar. Maar al na de operatie kunt u genieten van uw vrouwelijke vormen zonder pijn te hoeven lijden. Ervaring laat zien dat vrouwen meer zelfvertrouwen krijgen na deze operatie. Het resultaat van borstverkleining is levenslang.

Littekens
De plastisch chirurg drs. Dabeshlim zal er alles aan doen om de littekens minder zichtbaar te krijgen. U moet weten dat het 1 tot 1,5 jaar zal duren totdat er geen spoor meer van de littekens zichtbaar is. Het enige wat u hoeft te doen is na de operatie uit de zon te blijven en altijd een zonnefactor boven factor 30 te gebruiken.

Voor de borstverkleining operatie wordt alles met u besproken. Patienten van zo‘n operatie zijn meestal gezonde vrouwen. Daardoor is de kans op complicaties bijna minimaal. Wel dient u tijdens de consulten altijd goed op te letten wat er gezegd wordt en wat u thuis moet doen om na de operatie de risico‘s te beperken. Complicaties die voor kunnen komen zijn:

• Wondinfectie
  • Nabloeding